آنچه باید درباره رله حالت جامد یا SSR بدانید

آنچه باید درباره رله حالت جامد یا SSR بدانید
۲۳ مرداد

برخلاف رله‌های الکترومکانیکی (EMR) که برای راه‌اندازی و سوئیچینگ منبع تغذیه از سیم‌پیچ، میدان مغناطیسی، فنر و اتصالات مکانیکی استفاده می‌کنند، رله‌های حالت جامد یا SSR هیچ قطعه متحرکی ندارند و در عوض از ویژگی‌های الکتریکی و نوری نیمه‌هادی‌های حالت جامد استفاده می‌کنند تا کارکردهای سوئیچینگ و جدا‌سازی ورودی به خروجی را اجرا کنند.

رله حالت جامد

خرید مدل ۴۰DAH: خرید        خرید مدل ۴۰DA: خرید          خرید بسته ده‌تایی: خرید               دانلود کاتالوگ رله SSR سپران

رله‌های حالت جامد معادل نیمه‌هادی رله‌های الکترومکانیکی هستند و می‌توان آنها را برای کنترل بارهای الکتریکی بدون استفاده از قطعات متحرک به کار برد.

برخلاف رله‌های الکترومکانیکی (EMR) که برای راه‌اندازی و سوئیچینگ منبع تغذیه از سیم‌پیچ، میدان مغناطیسی، فنر و اتصالات مکانیکی استفاده می‌کنند، رله‌های حالت جامد یا SSR هیچ قطعه متحرکی ندارند و در عوض از ویژگی‌های الکتریکی و نوری نیمه‌هادی‌های حالت جامد استفاده می‌کنند تا کارکردهای سوئیچینگ و جدا‌سازی ورودی به خروجی را اجرا کنند.

SSRها نیز درست مثل رله‌های الکترومکانیکی معمولی، عایق الکتریکی کاملی را بین اتصالات ورودی و خروجی خود ایجاد می‌کنند، به طوریکه خروجی این رله مانند یک کلید برق معمولی عمل می‌کند که در حالت نارسانا (باز) مقاومت بسیار بالا و تقریبا بی‌نهایت و در حالت رسانا (بسته) مقاومت بسیار پایینی دارد. رله‌های حالت جامد را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که با استفاده از خروجی SCR (یکسوساز کنترل‌شده سیلیکونی)، ترایاک یا ترانزیستور سوئیچینگ به جای استفاده از اتصالات مکانیکی معمولا باز (NO)، هم جریان‌های متناوب (AC) و هم جریان‌های مستقیم (DC) را سوئیچ کنند.

هرچند رله‌های حالت جامد و الکترومکانیکی از لحاظ ایزوله بودن  ورودی ولتاژپایینشان از خروجی‌ای که بار الکتریکی را سوئیچ و کنترل می‌کند، شبیه هم هستند؛ اما رله‌های الکترومکانیکی و به ویژه رله‌های دارای توان بالا و کنتاکتورها، چرخه عمر اتصالاتشان محدود است، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و سرعت سوئیچ کمتری دارند. رله‌های حالت جامد چنین محدودیت‌هایی ندارند.

بنابراین مزایای عمده‌ای که رله‌های حالت جامد نسبت به رله‌های الکترومکانیکی معمولی دارند، این است که قطعات متحرکی ندارند که فرسوده شود و در نتیجه مشکل لرزش اتصالات ندارند، می‌توانند هر دو سوئیچ ON و OFF را بسیار سریع‌تر از آرمیچر رله‌های مکانیکی انجام دهند و همچنین ولتاژ صفر در هنگام روشن شدن و جریان صفر در هنگام خاموش شدن، نویز الکتریکی و حالت‌های گذرا را از بین می‌برد.

رله‌های حالت جامد را می‌توان به صورت بسته‌های استاندارد و آماده با قابلیت سوئیچینگ خروجی از چند تا چندصد ولت یا آمپر خریداری کرد. بااینحال رله‌های حالت جامد دارای شدت جریان بسیار بالا (۱۵۰ آمپر و بالاتر) به دلیل نیاز به نیمرسانای قدرت و قطعات گرماگیر بسیار گران هستند و به این ترتیب، همچنان کنتاکتورهای الکترومکانیکی که ارزان‌ترند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشابه رله الکترومکانیکی، برای کنترل جریان یا ولتاژ خروجی بسیار زیاد مانند ۲۴۰ ولت و ۱۰ آمپر، می‌توان از یک ولتاژ ورودی کم -عموما بین ۳ تا ۳۲ ولت DC- استفاده کرد. چنین خصوصیتی این رله‌ها را به گزینه ایده‌آلی برای اتصال میکروکنترلر، PIC و آردوینو تبدیل می‌کند؛ زیرا می‌توان مثلا یک سیگنال ۵ ولتی با جریان پایین از میکروکنترلر یا دریچه لاجیک را برای کنترل بار یک مدار خاص به کار برد که این کار با استفاده از اپتوایزولاتورها انجام می‌گیرد.

ورودی رله حالت جامد

یکی از اجزاء اصلی رله حالت جامد (SSR)، اپتوایزولاتور است (که اپتوکوپلر نیز نامیده می‌شود) و شامل یک (یا چند) دیود نورگسیل مادون قرمز یا منبع نور LED و یک دستگاه حساس به نور می‌شود که در محفظه واحدی قرار می‌گیرند. اپتوایزولاتور، ورودی را از خروجی جدا می‌کند.

منبع نور LED به بخش محرک ورودی SSR متصل می‌شود و از طریق ترانزیستور حساس به نوری که در جوارش قرار دارد یا از طریق زوج دارلینگتون یا ترایاک، تزویج نوری را ایجاد می‌کند. زمانی که یک جریان از LED عبور کند، این قطعه روشن می‌شود و نور آن از طریق شکاف به یک ترایاک یا ترانزیستور نوری می‌رسد.

بنابراین، خروجی SSR اپتوکوپل‌شده معمولا با وارد کردن انرژی با ولتاژ کم به این LED «روشن» می‌شود. از آنجا که تنها رابط بین ورودی و خروجی یک پرتو نور است، جداسازی ولتاژ بالا (معمولا چندهزار ولت) از طریق این جداسازی نوری داخلی انجام می‌گیرد.

اپتوایزولاتور نه تنها درجه بالاتری از جداسازی ورودی/خروجی را فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند سیگنال‌های dc و کم‌فرکانس را نیز انتقال دهد. همچنین می‌توان LED و قطعه حساس به نور را کاملا از یکدیگر جدا نمود و با استفاده از یک فیبر نوری نور را تزویج کرد.

مدار ورودی SSR می‌تواند تنها شامل یک مقاومت محدودکننده جریان به علاوه LED اپتوایزولاتور بوده یا اینکه از مدار پیچیده‌تری با یکسوسازی، تنظیم جریان، حفاظت قطبیت معکوس، فیلترینگ و … تشکیل شده باشد.

برای فعالسازی یا «روشن کردن» رله حالت جامد باید ولتاژی بیشتر از مقدار حداقل آن (که معمولا ۳ ولت DC است) را به پایانه‌های ورودی‌اش (معادل سیم‌پیچ در رله الکترومکانیکی) اعمال کرد. همانطور که نشان داده شده، این سیگنال DC می‌تواند از یک سوئیچ مکانیکی، دریچه لاجیک یا میکروکنترلر ناشی شود.

زمانی که از کنتاکت‌های مکانیکی، سوئیچ، دکمه، سایر کنتاکت‌های رله‌ای و … برای سیگنال فعالسازی استفاده می‌کنیم، ولتاژ منبع تغذیه می‌تواند با حداقل مقدار ولتاژ ورودی SSR برابر باشد؛ درحالیکه اگر از قطعات حالت جامد مانند ترانزیستورها، دریچه‌ها و میکروکنترلرها استفاده شود، با در نظر گرفتن افت ولتاژ داخلی قطعات سوئیچینگ، حداقل ولتاژ منبع تغذیه باید یک یا دو ولت بالاتر از ولتاژ روشن شدن SSR باشد.

اما علاوه بر استفاده از ولتاژ DC، چه به صورت افولی چه به صورت منبع، برای فعال کردن رله حالت جامد می‌توانیم از شکل موج سینوسی نیز استفاده کنیم. به این صورت که یک یکسوساز پلی برای یکسوسازی تمام‌موج و یک مدار فیلتر به ورودی DC اضافه نماییم. همانطور که در شکل نشان داده شده است.

مدار ورودی AC حالت جامد

یکسوساز پلی، ولتاژ سینوسی را به پالس‌های یکسوشده تمام‌موج به اندازه دو برابر فرکانس ورودی تبدیل می‌کند. مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که این پالس‌های ولتاژ در صفر ولت آغاز می‌شوند و پایان می‌یابند؛ این بدین معنی است که پایین‌تر از حداقل ولتاژ لازم آستانه ورودی SSR قرار می‌گیرند که این امر باعث می‌شود خروجی در هر نیم‌چرخه «روشن» و «خاموش» شود.

برای برطرف کردن این جرقه‌های نامنظم خروجی می‌توانیم با استفاده از یک خازن صافی (C1) در خروجی یکسوساز پلی، موج‌های یکسوشده را هموار کنیم. اثر شارژ و تخلیه خازن، مولفه DC سیگنال یکسوشده را به سمت بالاتر از حداکثر مقدار ولتاژ روشن شدن ورودی رله‌های حالت جامد افزایش می‌دهد. در نتیجه، با وجود اینکه از یک شکل موج ولتاژ سینوسی که دائما در حال تغییر است استفاده می‌کنیم، ورودی SSR به شکل یک ولتاژ DC ثابت دیده می‌شود.

مقدار مقاومت کاهنده ولتاژ (R۱) و مقدار خازن صافی (C۱) متناسب با ولتاژ منبع تغذیه -۱۲۰ ولت AC یا ۲۴۰ ولت AC- و نیز مقاومت ظاهری ورودی رله حالت جامد انتخاب می‌شود. اما مقداری حدود ۴۰ کیلواهم و ۱۰ میکروفاراد نیز کافی است.

پس با اضافه کردن یکسوساز پلی و مدار خازن صافی می‌توانیم یک رله حالت جامد DC استاندارد را چه با استفاده از منبع تغذیه AC، چه با استفاده از منبع DC ناقطبی کنترل کنیم. البته تولیدکنندگان اکنون هم رله‌های حالت جامد ورودی AC (معمولا ۹۰ تا ۲۸۰ ولت AC) را تولید می‌کنند و می‌فروشند.

خروجی رله حالت جامد

قابلیت‌های سوئیچینگ خروجی رله حالت جامد نیز مانند شرایط ولتاژ ورودی آن می‌تواند AC یا DC باشد. مدار خروجی بیشتر رله‌های حالت جامد استاندارد به گونه‌ای ساخته شده که تنها یک نوع عمل سوئیچینگ را انجام دهد که معادل عملکرد معمولا باز، تک‌قطبی و یک‌طرفه (SPST-NO) در رله الکترومکانیکی است.

در اکثر SSRهای DC قطعه سوئیچینگ نیمه رسانایی که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل ترانزیستورهای قدرت، دارلینگتون‌ها و MOSFET هاست؛ درحالیکه در SSRهای AC، قطعه سوئیچینگ یا ترایاک است یا تریستور پشت‌به پشت. تریستورها به دلیل قابلیت‌های جریان و ولتاژ بالایی که دارند، ارجح هستند. همانطور که نشان داده شده، یک تریستور واحد را نیز می‌توان در مدار یکسوساز پلی استفاده کرد.

مدار خروجی رله حالت جامد

متداول‌ترین کاربرد رله‌های حالت جامد در سوئیچینگ بارهای AC است؛ خواه در کنترل توان AC برای سوئیچینگ روشن/خاموش، کاهش نور، کنترل سرعت موتور یا سایر کاربردهای اینچنینی که در آنها کنترل توان لازم است. این بارهای AC را می‌توان به راحتی با یک ولتاژ DC جریان‌پایین و با استفاده از رله حالت جامد که دوام زیادی دارد و سرعت بالای سوئیچینگ را میسر می‌کند، کنترل کرد.

یکی از بزرگترین مزایای رله‌های حالت جامد نسبت به رله الکترومکانیکی قابلیت آن در خاموش کردن بار AC در نقطه جریان بار صفر است که در نتیجه آن قوس الکتریکی، نویز الکتریکی و لرزش اتصال که در رله‌های مکانیکی معمولی و بارهای القایی وجود دارد، به طور کامل از بین می‌رود.

دلیل این امر آن است که رله‌های حالت جامد برای سوئیچینگ AC از SCRها و ترایاک‌ها به عنوان ابزار سوئیچینگ خروجی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود حتی با از بین رفتن سیگنال ورودی، رسانایی ادامه یابد؛ تا زمانی که جریان AC که از دستگاه می‌گذرد، به زیر آستانه یا مقدار جریان نگهدارنده برسد. پس هرگز امکان ندارد که خروجی SSR در میانه نقطه اوج موج سینوسی خاموش شود.

خاموش شدن جریان صفر یکی از مزایای اصلی استفاده از رله حالت جامد محسوب می‌شود؛ چرا که نویز الکتریکی و نیروی محرکه معکوس مربوط به سوئیچینگ بارهای القایی که در کنتاکت‌های رله الکترومکانیکی به صورت قوس الکتریکی دیده می‌شود را کاهش می‌دهد. نمودار شکل موج خروجی یک رله حالت جامد AC معمولی را که در زیر آمده، در نظر بگیرید.

شکل موج خروجی رله حالت جامد

وقتی هیچ سیگنال ورودی اعمال نشود، هیچ جریان باری از SSR نمی‌گذرد؛ چرا که رله عملا خاموش است (مدار باز است) و ولتاژ منبع تغذیه AC به طور کامل در پایانه‌های خروجی دیده می‌شود. اگر یک سیگنال ورودی DC اعمال شود، صرف‌نظر از اینکه چرخه در کدام قسمت از شکل موج سینوسی -مثبت یا منفی- جریان دارد و با توجه به ویژگی‌های سوئیچینگ ولتاژ صفر SSR، خروجی تنها زمانی روشن می‌شود که شکل موج از نقطه صفر عبور کند.

وقتی ولتاژ منبع تغذیه افزایش یابد -چه در جهت مثبت چه در جهت منفی- به حداقل مقدار مورد نیاز برای اینکه تریستور یا ترایاک خروجی را به طور کامل روشن کند، می‌رسد (معمولا اندازه‌ای حدود کمتر از ۱۵ ولت). افت ولتاژی که در پایانه‌های خروجی SSR رخ می‌دهد به اندازه افت ولتاژ حالت روشن قطعه سوئیچینگ، یعنی VT است (معمولا کمتر از دو ولت). بنابراین هرگونه جریان هجومی مربوط به بارهای راکتیو یا بارهای لامپ تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

زمانی که سیگنال ولتاژ ورودی DC از بین می‌رود، خروجی به طور ناگهانی خاموش نمی‌شود؛ زیرا وقتی تریستور یا ترایاکی که به عنوان قطعه سوئیچینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد راه‌اندازی می‌شود، برای باقی نیم‌چرخه روشن می‌ماند تا زمانی که جریان‌های بار به مقداری پایین‌تر از جریان نگهدارنده قطعه برسند و در این نقطه خاموش می‌شود. بنابراین نیروی محرکه معکوس dv/dt مربوط به بارهای القایی سوئیچینگ در میانه موج سینوسی به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

پس یکی از مزایای اصلی رله حالت جامد AC نسبت به رله الکترومکانیکی کارکرد صفرگذر آن است که زمانی که ولتاژ بار AC به صفر نزدیک می‌شود، SSR را روشن کرده و بنابراین هرگونه جریان هجومی را مهار می‌کند؛ زیرا جریان بار همیشه از نقطه‌ای نزدیک به صفر ولت آغاز می‌شود. مزیت دیگر آن هم ویژگی خاموش شدن جریان صفر است که مختص تریستور یا ترایاک است. بنابراین احتمالا مقداری تاخیر (بین از بین رفتن سیگنال ورودی و از بین رفتن جریان بار) در خاموش شدن حداکثر یکی از نیم‌چرخه‌ها وجود خواهد داشت.

رله حالت جامد کاهش نور فاز

رله‌های حالت جامد علاوه بر اجرای سوئیچینگ ساده صفرگذر می‌توانند با استفاده از مدارهای لاجیک دیجیتال، ریزپردازنده و حافظه، کارکردهای بسیار پیچیده‌تری را نیز اجرا کنند. یکی دیگر از کاربردهای فوق‌العاده رله حالت جامد کاهش نور لامپ است، خواه در خانه باشد یا در یک نمایش یا کنسرت.

برخلاف SSR صفرگذر که در بالا توصیف شد و تا رسیدن به نقطه صفرگذر بعدی در موج سینوسی AC عمل نمی‌کند، رله‌های حالت جامد با ویژگی سوئیچینگ ناصفر (فوری) بلافاصله بعد از اعمال سیگنال کنترل ورودی روشن می‌شوند. این سوئیچینگ تصادفی در موارد مقاومتی، مانند کاهش نور لامپ و نیز در مواردی که لازم است بار تنها برای بخش کمی از چرخه AC انرژی دریافت کند، کاربرد دارد.

 

شکل موج خروجی سوئیچینگ تصادفی

هرچند این ویژگی امکان کنترل فاز شکل موج بار را فراهم می‌کند، اما مشکل اصلی SSRهایی که به صورت تصادفی روشن می‌شوند این است که جریان ضربه‌ای اولیه بار در لحظه‌ای که رله روشن می‌شود، ممکن است به دلیل توان سوئیچینگ SSR در زمان نزدیک شدن ولتاژ منبع به بالاترین میزان خود (۹۰ درجه) بالا برود. همانطور که در شکل نشان داده شده وقتی سیگنال ورودی از بین می‌رود، اگر جریان بار به زیر جریان نگهدارنده تریستور یا ترایاک برسد، رسانایی رله متوقف می‌شود. بدیهی است که در رله حالت جامد DC عمل روشن و خاموش شدن به صورت لحظه‌ای رخ می‌دهد.

رله حالت جامد برای طیف وسیعی از موارد استفاده سوئیچینگ روشن/خاموش گزینه ایده‌آلی است؛ چرا که برخلاف رله الکترومکانیکی (EMR) قطعات یا اتصالات متحرک ندارد. انواع بسیار متنوعی از سیگنال‌های کنترل ورودی و نیز سوئیچینگ خروجی هم برای جریان متناوب و هم برای جریان مستقیم در بازار وجود دارد، زیرا در این رله‌ها برای سوئیچینگ از اجزاء نیمه‌هادی مانند تریستور، ترایاک و ترانزیستور استفاده می‌شود.

اما با به کار بردن ترکیبی از یک اپتوایزولاتور مرغوب و یک ترایاک، خود ما نیز می‌توانیم خیلی ارزان و ساده رله حالت جامدی برای کنترل یک بار AC مانند بخاری، لامپ یا سولنوئید بسازیم. از آنجا که اپتوایزولاتور برای فعال شدن تنها به میزان کمی توان ورودی یا توان کنترل نیاز دارد، سیگنال کنترل را می‌توان از PIC، آردوینو، رزبری‌پای یا هر یک از میکروکنترلرهای اینچنینی گرفت.

مثال شماره ۱

فرض کنید می‌خواهیم از میکروکنترلری با سیگنال خروجی دیجیتال به اندازه تنها ۵+ ولت برای کنترل یک عنصر حرارتی ۱۲۰ ولت AC و ۶۰۰ وات استفاده کنیم. برای این کار می‌توانیم از ایزولاتور اپتوترایاک MOC 3020 استفاده نماییم. اما ترایاک داخلی در پیک ۱۲۰ ولت AC تنها می‌تواند جریان حداکثری (ITSM) به اندازه ۱ آمپرپیک را عبور دهد. بنابراین برای سوئیچینگ به یک ترایاک اضافه هم نیاز است.

نخست بیایید ویژگی‌های ورودی اپتوایزولاتور MOC 3020 را در نظر بگیریم (سایر اپتوترایاک‌ها نیز قابل استفاده هستند). برگه مشخصات فنی اپتوایزولاتور به ما می‌گوید که افت ولتاژ مستقیم (VF) دیود نورگسیل ورودی برابر با ۱.۲ ولت و بیشینه جریان مستقیم (IF) ۵۰ میلی‌آمپر است.

برای اینکه LED نور مناسبی را تا حداکثر مقدار ۵۰ میلی‌آمپری خود فراهم کند، به حدود ۱۰ میلی‌آمپر جریان نیاز دارد. بااینحال پورت خروجی دیجیتال میکروکنترلر فقط می‌تواند حداکثر ۳۰ میلی‌آمپر را تامین کند. پس مقدار جریان موردنیاز جایی بین ۱۰ تا ۳۰ میلی‌آمپر قرار می‌گیرد. بنابراین:

بنابراین می‌توان از یک مقاومت محدودکننده جریان سری با مقداری بین ۱۲۶ تا ۳۸۰ اهم استفاده کرد. از آنجا که پورت خروجی دیجیتال همیشه ۵+ ولت را سوئیچ می‌کند و همچنین برای اینکه اتلاف توان LED اپتوکوپلر کاهش یابد، ترجیحا مقدار مقاومت ۲۴۰Ω را انتخاب می‌کنیم. این کار جریان مستقیمی به اندازه کمتر از ۱۶ میلی‌آمپر به LED می‌دهد. در این مثال هر مقدار مقاومتی که بین ۱۵۰ تا ۳۳۰ اهم انتخاب شود، کافی است.

بار مقاومتی عنصر حرارتی ۶۰۰ وات است. استفاده از منبع ۱۲۰ ولتی AC جریان باری برابر با ۵ آمپر به ما می‌دهد (I=P/V). از آنجا که می‌خواهیم این جریان بار را در هر دو نیم‌چرخه (هر چهار قسمت) شکل موج AC کنترل کنیم، به یک ترایاک اصلی برای سوئیچینگ نیاز خواهیم داشت.

BTA06 یک ترایاک ۶ آمپری (IT(RMS)) ۶۰۰ ولتی مناسب برای سوئیچینگ ON/OFF بارهای AC است، اما از هر ترایاک دیگری با جریان ۶ تا ۸ آمپر نیز می‌توان استفاده کرد. همچنین این ترایاک تنها به ۵۰ میلی‌آمپر از جریان محرک گیت نیاز دارد تا رسانایی را آغاز کند، مقداری که به مراتب کمتر از ۱ آمپر ماکسیمم اپتوایزولاتور MOC 3020 است.

در نظر بگیرید که ترایاک خروجی اپتوایزولاتور در مقدار اوج (۹۰ درجه) ولتاژ منبع ۱۲۰ VRMS AC روشن شود. مقدار این ولتاژ اوج برابر است با: ۱۲۰×۱.۴۱۴=۱۷۰Vpk. اگر جریان حداکثر (ITSM) اپتوترایاک ۱ آمپرپیک باشد، حداقل مقدار مقاومت سری موردنیاز برابر است با: ۱۷۰/۱=۱۷۰Ω، یا نزدیکترین مقدار ترجیحی آن یعنی ۱۸۰Ω. این مقدار ۱۸۰Ω از ترایاک خروجی اپتوکوپلر و نیز از گیت ترایاک BTA06 محافظت خواهد کرد.

اگر ترایاک اپتوایزولاتور در مقدار صفرگذر (صفر درجه) ولتاژ ۱۲۰VRMS AC منبع روشن شود، حداقل ولتاژ موردنیاز برای تغذیه جریان ۵۰ میلی‌آمپری محرک گیت که ترایاک سوئیچینگ را به حالت رسانایی می‌رساند، برابر خواهد بود با: ۱۸۰Ω × ۵۰mA = 9.0 volts. پس وقتی نسبت ولتاژ سینوسی گیت به MT1 بیشتر از ۹ ولت باشد، ترایاک رسانایی را آغاز می‌کند.

بنابراین حداقل ولتاژ موردنیاز بعد از نقطه گذر از صفر شکل موج AC 9 ولت خواهد بود. اتلاف توان نیز در این مقاومت گیت بسیار کم است و می‌توان با اطمینان از یک مقاومت ۱۸۰ اهمی و ۰.۵ واتی استفاده کرد. مدار زیر را در نظر بگیرید:

مدار رله حالت جامد AC

این نوع جانمایی اپتوکوپلر، اساس یک رله حالت جامد خیلی ساده را تشکیل می‌دهد که می‌توان از آن برای کنترل هرگونه بار AC مانند لامپ و موتور استفاده کرد. در اینجا از MOC 3020 استفاده کردیم که یک ایزولاتور سوئیچینگ تصادفی است. ایزولاتور اپتوترایاک MOC 3041 نیز از خصوصیات مشابهی برخوردار است، اما قابلیت آشکارسازی گذر از صفر نیز در آن تعبیه شده که این امکان را فراهم می‌کند که هنگام سوئیچینگ بارهای القایی، بار، تمام قدرت را بدون جریان‌های هجومی شدید دریافت کند.

دیود D۱ از هرگونه آسیب ناشی از اتصال معکوس ولتاژ ورودی جلوگیری می‌کند و مقاومت ۵۶ اهمی (R۳) با منحرف کردن هرگونه جریان di/dt در هنگام خاموشی ترایاک، جلوی راه‌اندازی اشتباه را می‌گیرد. همچنین پایانه گیت را به MT1 وصل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ترایاک کاملا خاموش می‌شود.

اگر از سیگنال ورودی PWM یا مدولاسیون پهنای پالس استفاده کنیم، فرکانس سوئیچینگ روشن/خاموش برای بار AC باید به میزان کمتر از ۱۰ هرتز تنظیم گردد؛ در غیر اینصورت سوئیچینگ خروجی مدار رله حالت جامد قادر به ادامه کار نخواهد بود.

برای خرید این محصول اینجا کلیک کنید.        خرید سری اول رله ssr: خرید          خرید بسته ده‌تایی: خرید               دانلود کاتالوگ رله SSR سپران

مرجع:

یک پاسخ به “آنچه باید درباره رله حالت جامد یا SSR بدانید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *